In het nieuws: Vliegticketverzekering lang niet altijd nodig

Vakantiegangers kunnen bij steeds meer online vliegticketaanbieders een verzekering afsluiten die uitkeert bij een faillissement van de luchtvaartmaatschappij. Zo’n garantie kan handig zijn, maar is lang niet altijd nodig.

Nachtmerrie

Het is de nachtmerrie van elke vakantieganger. Het ticket naar Thailand is maanden geleden geboekt en een week voor vertrek gaat de luchtvaartmaatschappij failliet. Honderden euro’s gaan in rook op en wie op zo’n korte termijn een nieuwe vlucht wil boeken, betaalt de hoofdprijs.

Verzekering

Bij steeds meer partijen die online losse vliegtickets verkopen, kunnen reizigers een ticketgarantie of -verzekering afsluiten. Die vergoedt het ticket als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. In de meeste gevallen wordt een maximale schade van 1500 tot 2000 euro vergoed. Consumenten betalen meestal een vast bedrag van zo’n 6 à 7 euro voor de verzekering, ongeacht de prijs van het ticket.

Populair

De ticketverzekering is populair, zeggen reisbedrijven. Bij online reisbedrijf Travix, onder meer bekend van CheapTickets.nl, Vliegwinkel.nl en BudgetAir.nl, heeft ongeveer één op de vijf reizigers deze zomer zo’n garantie genomen. Bij CheapTickets.nl groeide het aantal reizigers dat voor een garantie kiest het afgelopen jaar met 25%.

Jongeren

Vooral jongeren sluiten een ticketgarantie af, vertelt Maaike Kammerman van CheapTickets.nl. “En reizigers die naar verre bestemmingen gaan en hun ticket lang van te voren kopen. Vakantiegangers die korter gaan en dichter bij huis blijven, kiezen minder vaak voor een ticketgarantie.” De meeste ticketgaranties werden afgesloten bij tickets naar Nepal, de Filippijnen en Sri Lanka.

Wettelijke bescherming

Een ticketgarantie of verzekering kan nuttig zijn. “Er bestaat nog geen wettelijke bescherming als een maatschappij failliet gaat”, zegt Murco Mijnlieff van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). “Consumenten moeten wel goed nagaan of en welke bescherming er wordt geboden en zelf beslissen of ze daar geld voor over hebben.”

Brief

De kans dat consumenten zonder ticketgarantie of verzekering hun geld terugkrijgen is volgens de ACM niet zo groot. Bij een faillissement kunnen zij een brief sturen naar de curator. Dat is degene die het faillissement afhandelt. Op de ACM-website www.consuwijzer.nl staat een voorbeeldbrief.

Overbodig

Volgens de Consumentenbond is een ticketgarantie in veel gevallen overbodig. Zo vaak gaan luchtvaartmaatschappijen ook weer niet failliet, zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. “Nederlanders verzekeren zich graag. Maar je moet je afvragen of dat wel altijd nodig is. Als je vliegt met een grote bekende maatschappij dan is de kans op een faillissement klein.”

Tips:

• Wil je vliegen met een onbekende maatschappij en wil je geen verzekering nemen? Zoek dan op internet of er berichten zijn over de financiële situatie;
  • Boek je een chartervlucht of een pakketreis bij een reisorganisatie? Kijk dan of die is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (www.sgr.nl). Dan krijgt u uw geld terug bij een faillissement;
  • Online aanbieders die losse vliegtickets verkopen zijn ook bij de SGR aangesloten, maar de garantie van de SGR geldt niet voor losse tickets (lijndienstticket) die zij aanbieden.

Murco Mijnlieff - Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Maaike Kammerman - CheapTickets.nl

Sandra de Jong - Consumentenbond