De Nieuwe Yogaschool is ING Starter van de Maand augustus

Johan Noorloos, Egbert Mulder, Sijbrand Maal en Mariken Hogenhout zijn met de Nieuwe Yogaschool in Amsterdam uitgeroepen tot ING Starter van de Maand augustus. Samen willen ze yoga laagdrempelig maken voor iedereen. In een monumentaal pand aan de Laurierstraat, dat in 1868 dienst deed als Openbare Armenschool richtten de ondernemers drie yogastudio’s in, waar leden voor €49,00 per maand onbeperkt elke week zestig verschillende yogalessen kunnen volgen. Ze zijn daarmee in een klap de grootste yogaschool van Nederland. Voor de inrichting tekent cultureel manager Daphne Bunskoek.

Aanvullen

‘Johan is yoga’ zeggen zijn kompanen. Feit is dat de vier elk een eigen achtergrond hebben. Johan Noorloos is de bekendste yogaleraar van Nederland, Egbert heeft circa tien ondernemingen gestart, Mariken werkte eerder bij een bank en Sijbrand was onder andere professioneel pokeraar. Wat hen bindt is yoga. “We vullen elkaar op alle mogelijke manieren aan. We zijn complementair aan elkaar”

Veilige omgeving

De Nieuwe Yogaschool is meer dan drie zalen waar les wordt gegeven “Het is een community”, zegt Johan Noorloos. “Met een huiskamer, een tuin, dertig verschillende yogastijlen, een kunstexpositie en vrijwilligers die ons helpen bieden we een veilige omgeving waar je tot jezelf kunt komen. We zijn er voor elkaars groei.”

Planning

“We zijn tegen heel weinig obstakels opgelopen”, zegt Mariken. “Iedereen die erbij betrokken is, deed enthousiast mee. Vrijwel alles is gelukt.” Okee, dat Sijbrand en zij een kindje kregen in dezelfde periode was misschien niet zo handig gepland, lacht ze, “Maar als we het opnieuw moesten doen zouden we het weer zo aanpakken.”

24 uur per dag

“We hebben de mooiste baan die er is”, zegt Sijbrand “Ondernemen doe je wel met je hele wezen, 24 uur per dag. Het is heel lastig om het los te laten. Maar we maken wèl verschil in het leven van mensen. We helpen hen innerlijke rust te krijgen. Ik hoor vaak van leden: ‘Ik ben thuis gekomen.’ Mooi toch!”

Volg je hart

“Rationeel gezien was het misschien wel het stomste plan, een enorme gok”, zegt Sijbrand. “Je moet lef en moed hebben”, vult Egbert aan. Samen zijn ze het eens: Je moet er helemaal voor gaan.” De beloning is dat je je manifesteert, gecombineerd met persoonlijke groei. Die ontwikkeling is het succes van de Nieuwe Yogaschool.”.

www.ing.nl/zakelijk/starters/starter-van-de-maand

We zijn er voor elkaars groei.

Johan Noorloos - De Nieuwe Yogaschool