Print

In het nieuws: Restaurantgast kritisch op prijs-kwaliteit

In het nieuws: Restaurantgast kritisch op prijs-kwaliteit

Haute friture. All you can eat. Restaurants die de consument veel waar voor zijn geld bieden, zijn in trek.

Aziatische keuken in trek

Restaurants verkochten in de eerste helft van 2014 ruim 5 procent meer dan in dezelfde periode in 2013, blijkt uit het Kwartaalbericht Horeca van het ING Economisch Bureau. Vooral de Aziatische restaurants vallen in de smaak. Volgens onderzoeksbureau Datlinq is de traditionele Nederlands/Franse keuken op z’n retour. Bistro’s, brasseries en dorpsrestaurants hebben het moeilijk. Maar het aantal Japanse en Thaise restaurants groeit. Zij bieden in de ogen van de consument betaalbare kwaliteit, vaak met ‘all you can eat’-concepten.

Onbeperkt sushi

“Vooral sushi-restaurants zijn de laatste jaren in populariteit toegenomen”, zegt Jan van der Doelen, sectormanager leisure van ING. “Sushi heeft het imago dat het wel gezond voedsel is. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is ook nog acceptabel. Met het onbeperkt eten voor een vaste prijs weten ze mensen over de streep te trekken, wetende dat het toch een keer ophoudt.” Ook de ‘haute friture’ is in opkomst, in het straatbeeld en op festivals, stelt Van der Doelen. Aanbieders komen met een hoogwaardiger en exclusiever assortiment dan de typische snackbarproducten.

Populaire bezuinigingsmaatregel

Uit eten gaan behoort tot de belangrijkste bezuinigingsmaatregelen van Nederlandse huishoudens, blijkt uit het onderzoek dat het FoodService Instituut en onderzoeksbureau GfK begin dit jaar publiceerden; 49 procent bespaart op consumptie buitenshuis. Alleen goede doelen scoren hoger: 51 procent van de ondervraagden bezuinigt hierop in 2014.

Consument blijft voorzichtig

Consumenten zijn nog voorzichtig over het economisch herstel. Dat is volgens Van der Doelen ook een reden waarom veel huishoudens niet bereid en in staat zijn om meer uit te geven in de horeca. “Het is een soort nieuwe werkelijkheid. Het vertrouwen van consumenten is wel verbeterd. Maar mensen zijn calculerend. Ze willen nog wel genieten van buitenshuis eten. En de consument wil waar voor z’n geld. Het moet allemaal wel goed zijn, maar het ultieme luxegevoel is niet meer zo belangrijk.”

Kritische blik

Die kritische blik op uitgaven aan eten en drinken zal bij veel consumenten niet meer verdwijnen, is ook de boodschap van het onderzoek van het FoodService Instituut. Van de mensen die minder buiten de deur zijn gaan besteden, verwacht maar liefst 86 procent dat te blijven doen. De trend is vooral dat consumenten het thuis gezelliger maken. Van de huishoudens die bezuinigen op uit eten gaan, geeft 63 procent aan dat ze méér thuis koken.

Actieweken en spaaracties

Van der Doelen signaleert ook een groeiend aantal actieweken en spaaracties van restaurants. “Het risico van al die promoties is dat de consument erop gaat rekenen”, zegt Van der Doelen. “Er treedt gewenning op. Dat is positief voor het prijsimago, maar het kan negatief uitpakken voor de marges in de branche.”

Vooraf oriënteren

Voor wie prijsbewust uit eten wil gaan, heeft Van der Doelen een tip: “Oriënteer je even vooraf. Er is online heel veel informatie te krijgen. Door even internet langs te gaan en de menukaarten te bekijken, ontdek je altijd wel restaurants die iets speciaals organiseren. Als je dat combineert met de recensies van andere bezoekers, heb je al snel de prijs-kwaliteitverhouding van tevoren op een rijtje.”

Citaten

Het is een soort nieuwe werkelijkheid. Het vertrouwen van consumenten is wel verbeterd. Maar mensen zijn calculerend. Ze willen nog wel genieten van buitenshuis eten. En de consument wil waar voor z’n geld. Het moet allemaal wel goed zijn, maar het ultieme luxegevoel is niet meer zo belangrijk.

Jan van der Doelen - sectormanager leisure van ING

Deel dit artikel