Oude Meesters door Nieuwe Meesters: Historische werken uit het Rijksmuseum naar het Amsterdamse straatbeeld

ING initieert kunstproject met drie street artists

Op drie plekken in Amsterdam zijn sinds vandaag graffiti pieces van meesterwerken uit het Rijksmuseum te bewonderen. De werken zijn onderdeel van het project ‘Oude meesters door Nieuwe Meesters’. Hierbij laten drie street artists zich inspireren door werken uit het Rijksmuseum, om ze vervolgens na te maken in het Amsterdamse straatbeeld. Met het kunstproject, dat is geïnitieerd door ING, wordt aandacht gevraagd voor de Nederlandse cultuur. Kunstwerken van het Rijksmuseum worden zo toegankelijk gemaakt voor een breed publiek. De drie meesterwerken zijn in Amsterdam te bewonderen op de Warmoesstraat*, Haarlemmerstraat en de NDSM-werf.

‘De Staalmeesters’ van Rembrandt is aangebracht in de Warmoesstraat en is uitgevoerd door Michel Alders aka Focuz. ‘Portret van een stel’ van Frans Hals is te zien aan de Haarlemmerstraat en is uitgevoerd door TelmoMiel. Op de NDSM werf is ‘Schepen voor de kust’ van Willem van de Velde uitgevoerd door Donovan Spaanstra.

Mini-documentaire hoe kunstwerk tot stand komt

Van het kunstproject is een stijlvolle mini-documentaire gemaakt waarin we zien hoe het kunstwerk tot stand is gekomen. Johan van der Zanden, directeur Communicatie ING: “Dit is een fantastisch project om aan verbonden te zijn. ING vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de schoonheid van de kunstwerken van het Rijksmuseum – en kunst in het algemeen - kunnen ervaren. Veel kunstenaars van deze tijd halen hun inspiratie en kennis uit de werkwijze van de oude Hollandse meesters, vandaar dat ING dit kunstproject heeft geïnitieerd in Amsterdam.”

ING Rijksmuseumdagen

De weekenden van 27 september, 4 oktober, 24 januari en 31 januari staan in het teken van de ING Rijksmuseumdagen, waarbij klanten van ING kaarten kunnen winnen om een gratis bezoek te brengen aan het Rijksmuseum. De gratis kaarten zijn te winnen door mee te doen met de actie op de Facebookpagina van ING. Klanten zetten zichzelf in de picture door hun hoofd te plaatsen in een selectie van vijf schilderijen. Na het toevoegen aan de galerij en het verzinnen van een originele titel voor het schilderij maakt de klant kans op gratis kaarten. Uit alle inzendingen worden 16.000 gelukkige winnaars gekozen.

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor breed publiek

ING is de trotse hoofdsponsor van het Rijksmuseum. Van der Zanden: “Cultuur is een verbindend element in onze maatschappij en is sinds jaar en dag belangrijk voor de klanten en medewerkers van ING. Wij streven ernaar om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek.” ING sponsort daarom wereldwijd verschillende kunst- en cultuurprojecten en richt zich op (inter)nationaal bekende Nederlandse iconen zoals het Rijksmuseum, Koninklijk Theater Carré en het Concertgebouworkest.

Voor meer informatie en rechtenvrij foto- en videomateriaal kunt u terecht op www.ing.nl/nieuws. Meer informatie over de ING Rijksmuseumdagen is te vinden op ING.nl of rechtstreeks op Facebook.

Johan van der Zanden - directeur Communicatie ING

Johan van der Zanden - directeur Communicatie ING