Print

In het nieuws: Winkelen op zondag is favoriet uitje

Winkelen op zondag wordt steeds gewoner. Op koopavonden blijft het vaker stil in de winkelstraat.

Favoriete bezigheid

Winkelen is leuk. Dat vinden de meeste Nederlanders. Consumenten gaan geregeld funshoppen. Samen met uitgaan en buitenrecreatie staat winkelen in de top-3 van favoriete bezigheden in de vrije tijd. De koopzondag wordt steeds meer een gewone winkeldag, blijkt uit onderzoek van CityTraffic.

Onbeperkte zondagopening

In steeds meer gemeenten is de koopzondag gemeengoed geworden. In een aantal grote steden is winkelen op zondag al jaren een begrip. Steden als Amersfoort, Breda en Nijmegen hebben recenter de regeling voor koopzondagen in de binnenstad verruimd. Sinds mei 2013 kunnen gemeenten zelf bepalen of winkels op zondag open mogen zijn. Voor die tijd gold er een maximum van 12 koopzondagen in een jaar. Alleen gemeenten met een toeristisch karakter mochten winkeliers toestemming geven om vaker open te gaan.

Rustiger op koopavonden

“Door de jaren heen is het rustiger geworden in de winkelstraten”, zegt Rein Kloos van onderzoeksbureau CityTraffic. “In de afgelopen twee jaar is er sprake van een bezoekersdaling van ongeveer 15 procent. Op koopzondag daalt het bezoek gemiddeld met 5 procent. Maar op koopavonden is die vermindering van het aantal winkelende mensen veel groter: 40 tot 50 procent.” In 15 van de 63 onderzochte steden namen de bezoekcijfers zelfs met meer dan de helft af.

Meer leegstand

De koopavond heeft concurrentie van de koopzondag en van winkelen op internet. Consumenten kunnen het geld maar één keer uitgeven. “Ze kiezen waar ze hun euro’s gaan besteden”, zegt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “Als mensen zin hebben om op zondag te gaan winkelen, gaan ze op zoek naar een stad waar de winkels open zijn, of ze doen hun aankopen online.” Als een gemeentebestuur geen opening op zondag toestaat, kan dat de doodsteek zijn voor een binnenstad, stelt Mulder. “Nu de retail het toch al lastig heeft, kan dat zorgen voor nog meer leegstand.” De kleinere gemeenten moeten niet de ogen sluiten voor de invoering van de koopzondag, adviseert ook CityTraffic.

Zaterdag voor sport

De koopzondag is voor consumenten aantrekkelijk, stelt Mulder. “Mensen zijn op zaterdag bijvoorbeeld met sport bezig. Op zondag hebben ze meer tijd om te winkelen. De koopavond raakt daardoor een beetje gedateerd. Als je uit je werk komt om zes of zeven uur is het wel prettig om even bij de winkel langs te kunnen gaan. Maar om tot negen uur ‘s avonds open te zijn, is wat overdreven. Dat blijkt ook uit de verminderde animo bij consumenten voor koopavonden.”

Zeven dagen open

Nederlanders zijn de afgelopen tijd meer geld gaan uitgeven aan andere vormen van vrijetijdsbesteding, zoals festivals, evenementen, en in de horeca. Met de koopzondag kan de detailhandel consumenten weer meer naar de winkel trekken, stelt Mulder. “Ik begrijp het goed als ondernemers het te veel vinden om zeven dagen per week open te zijn. Kijk dan eens kritisch naar de drukte in de winkel. Misschien moet je ervoor kiezen om op maandag gesloten te zijn, of minder lang open te gaan, en op koopavond eerder te sluiten. Daarnaast is het de vraag of het nog bij deze tijd past dat je meer salaris moet betalen om personeel op zondag te laten werken.”

Deel dit artikel