Print

In het nieuws: Huisdieren schitteren op social media

Een chagrijnige kat die miljoenen verdient. Video’s en foto’s van huisdieren trekken veel bekijks op internet. Sommige baasjes houden daar aanzienlijke bedragen aan over.

Chagrijnige kat

Schattige foto’s en video’s van huisdieren. Ze zijn een hit op social media. Maar de chagrijnige Grumpy Cat trekt ook kijkers van over de hele wereld. De kat zou de Amerikaanse eigenaresse in 2 jaar tijd ruim 81 miljoen euro hebben opgeleverd. Zeker is dat de bazin haar baan als serveerster kon opzeggen, nu het dier zo beroemd is geworden. Volgens haar kijkt het dier zo verongelijkt door een combinatie van dwerggroei en een onderbeet.

T-shirts en mokken

De eerste video op YouTube van Grumpy Cat als pup, uit 2012, is inmiddels 17 miljoen keer bekeken. Elke keer als er een advertentie rond het filmpje wordt getoond, levert dat de eigenaresse inkomsten op. Er is ook allerlei merchandise te koop, zoals een boek, T-shirts, mokken en telefoonhoesjes. En Grumpy Cat-koffie.

Honden en hamsters

Katten zijn erg populair op social media. De video’s op het YouTube-kanaal van de Japanse kat Maru, vooral bekend van z’n sprongen in kartonnen dozen, zijn samen meer dan 200 miljoen keer bekeken. De ‘verwende kat’ van modeontwerper Karl Lagerfeld heeft bijna 40.000 volgers op Instagram. Choupette Lagerfeld, heet het modebewuste dier. Maar honden trekken ook veel bekijks. Een filmpje van de pratende husky Mishka heeft al ruim 93 miljoen views op YouTube. De 23-jarige Nederlandse Megan van der Elst krijgt internationaal aandacht met haar fotogenieke hamster Booboo.

Advertentie-inkomsten

YouTube geeft in de meeste gevallen 55 procent van de advertentie-inkomsten door aan de videomakers op de website. Per 1.000 keer dat een video bekeken wordt, krijgt de maker tussen de 30 eurocent en 4 euro. Google, de eigenaar van YouTube, begint met uitbetalen als er minimaal 70 euro is verdiend.

Leven in het spotlicht

Dierentrainer Jaap Zunneberg Mazereeuw houdt ook op internet in de gaten of er iets bijzonders langskomt. Hij levert al sinds eind jaren 80 dieren voor commercials, films en advertenties en heeft een castingbureau voor dieren, Zunneberg Animals. “Lang niet alle dieren zijn geschikt voor een leven in het spotlicht”, vertelt hij. “Ze moeten het fijn vinden om aandacht te krijgen en in vreemde situaties niet gauw angstig zijn. Ik zoek dappere dieren die de wereld open tegemoet treden. Vooral bij katten is dat moeilijk. Zo’n kat denkt al snel: ‘wat doe ik hier’, en duikt dan overal onder.”

Vertrouwde omgeving

“Mensen weten niet altijd niet waar ze aan beginnen als ze hun dier aanmelden”, stelt Zunneberg. “Daarom reken ik geen inschrijfkosten. Je kunt iedereen wel blij maken met de belofte: jouw dier is een ster. Maar ik hou er niet van om mensen een worst voor te houden. Ik werk nooit met dieren zonder dat ik ze zelf gezien heb. Het liefst spreek ik dan buiten de vertrouwde omgeving af, zodat ik het dier goed kan beoordelen.” Het welzijn van het dier staat altijd voorop, benadrukt hij.

Vergoeding

Voor de eigenaar van een hond, kat of hamster is met het acteerwerk een fee te verdienen, maar Zunneberg vindt het lastig om bedragen te noemen. “Hoe meer kijkers, hoe meer het oplevert. Nederland is een klein land. Je zult er hier niet rijk van worden. Er zijn wel mensen die voor verschillende opdrachten naar de studio komen met hun dier, omdat ze het vooral leuk vinden. Voor de film Gooische Vrouwen 2 hebben we met een konijn gewerkt. De eigenaren waren heel trots dat hun dier in de film zit. Ze hebben er een leuke dag aan overgehouden, en hooguit een paar honderd euro plus reiskostenvergoeding.”

Tips

YouTube geeft tips voor inkomsten uit video’s. Trekken de filmpjes eenmaal voldoende kijkers, dan kun je er als maker voor kiezen om advertenties in te schakelen. YouTube toont dan commercials en banners van merken bij de video’s.

  • Heb je een duidelijk publiek? Adverteerders richten zich op specifieke groepen, zoals 14-24 jaar, of ‘geïnteresseerd in mode’;
  • Is het publiek uniek? Waarom is het voor adverteerders interessant om bij jouw video’s in contact te komen met kijkers?
  • Hoe groot of loyaal is het publiek? Voor grote adverteerders kan het interessant zijn om speciale acties te doen als je kanaal veel verschillende, betrokken kijkers uit alle werelddelen trekt;
  • Grote adverteerders zijn geïnteresseerd in bekendheden. Creëer je op je kanaal misschien merken die interessant zijn voor adverteerders?
  • Is je content geschikt voor elk publiek? Video’s waarvoor een leeftijdsbeperking geldt, trekken niet zo makkelijk adverteerders aan;
  • Blijft je eigen identiteit nog overeind? Als je ‘trouw blijft aan jezelf’, kun je je huidige kijkers vasthouden, terwijl je merk en je bekendheid groeien. 

Citaten

Lang niet alle dieren zijn geschikt voor een leven in het spotlicht. Ze moeten het fijn vinden om aandacht te krijgen en in vreemde situaties niet gauw angstig zijn. Ik zoek dappere dieren die de wereld open tegemoet treden. Vooral bij katten is dat moeilijk. Zo’n kat denkt al snel: ‘wat doe ik hier’, en duikt dan overal onder.

Jaap Zunneberg Mazereeuw - Dierentrainer

Deel dit artikel