In het nieuws: Kerstkaart met eigen foto is populair

20141208 Kerstboom op dak

Wie schrijft die blijft. Toch versturen Nederlanders elk jaar minder kerst- en nieuwjaarskaarten. Een berichtje via social media is makkelijker en goedkoper.

Echte kaart

Bij kerst en nieuwjaar hoort een echte kaart. Dat vinden veruit de meeste Nederlanders. Dit jaar verstuurt 84 procent een wenskaart per post, blijkt uit onderzoek in opdracht van PostNL. Volgens kaartenproducent Hallmark is zelfs 89 procent van de Nederlanders dit jaar van plan om kaarten te laten bezorgen.

Steeds minder kaarten

Het aantal kerst- en nieuwjaarskaarten dat per post wordt verstuurd, blijft teruglopen. Jaarlijks gaat het om een vermindering met 9 tot 12 procent. PostNL verwacht de komende weken 130 miljoen kaarten te verwerken en bezorgen. In 2012 waren dat nog 160 miljoen kaarten, en vorig jaar 145 miljoen.

Echte kaart online

Nederlanders kopen de meeste kerstkaarten in de winkel, blijkt uit het onderzoek van Hallmark Cards onder ruim 42.500 Nederlanders. Ze zijn van plan om dit jaar gemiddeld 37 kaarten te versturen. Hoewel het totaal aantal verstuurde kerst- en nieuwjaarskaarten afneemt, verwerken de websites voor echte wenskaarten nog elk jaar meer bestellingen. “Wij verwachten dit jaar weer 10 procent meer kerstkaarten te versturen”, zegt Marieke van der Heijden van Greetz. “Het is jammer dat de totale kaartenmarkt kleiner wordt, maar het online maken en per post versturen van wenskaarten groeit gelukkig nog.”

Eigen foto

Met kerst en nieuwjaar kiest ongeveer 65 procent van de klanten voor een wenskaart met een eigen foto, is de ervaring van Greetz. Van der Heijden: “Mensen willen de kaart graag echt zelf maken en er een persoonlijke draai aan geven.” Populair zijn foto’s van het gezin bij de kerstboom, van de kinderen met een kerstmuts op, en van de huisdieren, al dan niet feestelijk uitgedost. Veel consumenten sturen een zelf ontworpen kaart naar iedereen in hun adresboek, vertelt Van der Heijden. “Maar er zijn ook mensen die het nog persoonlijker maken. Zij sturen bijvoorbeeld de leukste foto van het afgelopen jaar naar hun beste vriend of vriendin.”

Gemak

“Ik denk dat het gemak de reden is dat bedrijven zoals wij het goed doen”, zegt Foppe Strikwerda van Kaartje2go. De website verwerkt dit jaar 1,5 tot 2 miljoen online gemaakte kerstkaarten die het vervolgens per post laat bezorgen. De fysieke wenskaart heeft de afgelopen jaren concurrentie gekregen van digitale kaarten per e-mail en social media. “Een e-card versturen is erg makkelijk. Het systeem dat wij bieden, is eigenlijk hetzelfde. Alleen wordt de kaart nu ook afgedrukt.”

Social media

De digitale kaart per e-mail is volgens Strikwerda niet populair meer. “Ik krijg ze zelf nooit meer. Meestal komen ze van mensen die te laat zijn, of die er geen geld aan willen besteden. Ik denk wel dat mensen meer kerst- en nieuwjaarswensen op social media zetten. Dat ze even snel een appje sturen, of iets op Facebook zetten.

Doneer een wens

Diverse aanbieders bieden consumenten en bedrijven de mogelijkheid om de kerstkaart te combineren met een donatie. Zo draagt Goededoelkerstkaarten.nl 40 cent per kaart af aan een goed doel naar keuze. ING begint volgende week met de actie ‘Doneer een wens’. Via de website van ING kunnen mensen elkaar een persoonlijke boodschap sturen. Zo helpen ze meteen mee aan een betere toekomst voor kinderen wereldwijd. Voor iedere wens doneert ING 1 euro aan Unicef.

Tips voor kerstkaarten

• Voor een unieke kaart: zoek je mooiste foto uit of organiseer een eigen shoot, thuis bij de kerstboom;
  • Bij veel kaartenwebsites kunt u een online adresboek aanmaken. Wie dat voor het eerst doet, kan ook een excel-bestand met alle adressen uploaden;
  • Wie een account aanmaakt bij een online dienst, is vaak goedkoper uit. Dat kan 25 eurocent per kaart schelen;
  • 50 kerstkaarten versturen kan nog steeds prijzig zijn. Bij sommige aanbieders kunt u ook de kaarten in een pakketje bij u thuis laten bezorgen. Vervolgens kunt u ze zelf in de omgeving in de bus stoppen of overhandigen;
  • Wie het leuk vindt om zelf te knutselen, is vaak goedkoper uit. Ga – samen met de kinderen – aan de slag met restjes behang, stukjes inpakpapier en oude knopen.