Print

In het nieuws: Meer klussen, maar minder doe-het-zelf

We worden minder handig. Gevolg: voor klussen in en om het huis schakelen we steeds vaker vaklui in. En als we dan toch een keer zelf de boor oppakken, lenen we die wel bij de buren.

Meer klussen

De loodgieter, de schilder en de elektricien krijgen het weer drukker. Nederlanders besteden steeds meer klussen in en om het huis uit. In de afgelopen 6 maanden zijn in heel Nederland in totaal 3 miljoen klussen vergeven. Dat zijn er ruim 400.000 meer dan is voorspeld voor deze periode. Dat blijkt uit de Klusmonitor van Market Response, in opdracht van Werkspot.nl.

Minder handig

In 2014 is op Werkspot.nl 83 miljoen euro meer gestoken in het uitbesteden van klussen dan een jaar eerder. Volgens Ronald Egas van Werkspot.nl is er sprake van een aanhoudende positieve trend. Dat we steeds meer aan professionals overlaten, heeft 2 belangrijke redenen, stelt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “De trend is dat mensen minder handig worden. We doen steeds minder zelf. Een andere factor is dat de kwaliteit van de huizen hoger ligt dan een aantal jaren geleden. De meeste huizen zijn al op een goede manier verbouwd. Op de middellange termijn is dat ook wel een bedreiging voor de klusmarkt.”

Per maand 300 euro

De onderhoudskosten aan de eigen woning zijn gemiddeld 300 euro per maand, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH). De kosten voor verbeteringen, zoals een opbouw of aanbouw, vallen daar buiten. Per situatie kan het bedrag sterk afwijken, stelt VEH. De werkelijke kosten hangen voor een groot deel af van het bouwjaar en de staat van de woning.

Grotere rol internet

Internet speelt een steeds grotere rol in de klusmarkt, stelt Mulder. Particulieren plaatsen hun opdrachten steeds vaker online. Vakmensen kunnen daarop reageren. Volgens het ING Economisch Bureau is er in 2014 voor bijna 700 miljoen euro aan klussen op internet vergeven. Dat is ongeveer 8 procent van de totale onderhoudsmarkt in Nederland.

Boor lenen

Mensen zullen ook minder klusspullen zelf aanschaffen, stelt Mulder. “In de toekomst leent 80 procent van de consumenten een boormachine bij iemand in de buurt en wordt nog maar 20 procent gekocht. Retailers zullen naar een ander verdienmodel toe moeten.”

Gaatje boren

“De consument is niet geïnteresseerd in een boormachine, maar in een gat in de muur”, zegt Mulder. Bouwmarkten zullen daarom steeds meer advies moeten geven. “Misschien moeten ze ook wel samenwerken met experts die dat gaatje voor die klant kunnen boren, en eventueel ook nog andere klussen in huis kunnen doen.” Op termijn zullen er landelijk nog 2 grote doe-het-zelfketens overblijven, verwacht Mulder. “Die hebben een heel breed assortiment. Aan de andere kant heb je dan de speciaalzaken, waar je schroeven en boortjes kunt halen, en die kunnen helpen met klussen en advies.”

Tips bij onderhoud

  • De lagere btw van 6 procent op werkzaamheden bij onderhoud en renovatie geldt nog tot 1 juli 2015. Dat kan behoorlijk in de kosten schelen. Bij een verbouwing met 5.000 euro aan arbeidskosten levert dat 750 euro voordeel op. De klus moet wel op 30 juni zijn afgerond;
  • Maak vooraf goede afspraken met de aannemer of vakman. Bespreek ook geregeld hoe de werkzaamheden verlopen. Zo voorkomt u misverstanden aan het eind van de rit
  • Laat klussen niet te lang liggen. Als de nood echt aan de man is, is er weinig gelegenheid om over de prijs te onderhandelen. Bij achterstallig onderhoud kunnen de onderhoudskosten ook hoger uitvallen;
  • Vraag bij ten minste 3 aanbieders offerte op, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de kosten van de klus. Verschillende kluswebsites bieden ook de mogelijkheid om een prijsopgave te vragen;
  • Wat is een redelijke prijs voor onderhoud en materialen? Op de website van Vereniging Eigen Huis vindt u een overzicht van gemiddelde vervangingskosten;
  • Op zoek naar goedkope materialen? Op internet bieden particulieren en bedrijven spullen aan die ze zelf niet meer nodig hebben. Vaak zijn die ook gratis af te halen.

Citaten

De trend is dat mensen minder handig worden. We doen steeds minder zelf. Een andere factor is dat de kwaliteit van de huizen hoger ligt dan een aantal jaren geleden. De meeste huizen zijn al op een goede manier verbouwd. Op de middellange termijn is dat ook wel een bedreiging voor de klusmarkt.

Dirk Mulder - sectormanager Food & Retail van ING

Deel dit artikel