Print

In het nieuws: Solliciteren in de digitale koffiehoek

Jouwbaan

Op Twitter gaat het niet alleen over het weer. Werkzoekenden vinden er hun nieuwe baan. Solliciteren op social media. Hoe pak je dat aan?

Gesprek van de dag

Trending topic in 2014 was niet het WK Voetbal of de make-up van bepaalde BN’ers. Werkgelegenheid was het gesprek van de dag. Vorig jaar was de hashtag ‘vacature’ het vaakst trending op Twitter. Bedrijven delen ook hun vacatures op het platform. Reden voor Twitter om een Europese banendag te organiseren. Op 24 februari organiseert Twitter ook in Nederland diverse online activiteiten, samen met het UWV en Monsterboard. Veel bedrijven verspreiden hun vacatures onder de hashtag #JouwBaan. Ook zullen hr-managers vragen van werkzoekenden beantwoorden.

Korte video

Twitter heeft ook ING benaderd om deel te nemen aan #JouwBaan. “Twitter is een van de jongere kanalen om vacatures te delen en de interactie aan te gaan”, zegt Mirjam Boersma, adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij ING. “We zijn ook aan het kijken naar nieuwe vormen om de doelgroep te bereiken. Jongeren willen bijvoorbeeld liever een korte video zien. Als hun interesse daardoor is gewekt, zijn ze best bereid om meer informatie te lezen. Maar ze willen zich niet eerst door acht pagina’s tekst heen werken.”

Sneller antwoord

ING is altijd op zoek naar talent, zeker voor it-functies en voor traineeships, vertelt Boersma. “Tijdens #JouwBaan staat ons team van expert-recruiters klaar via ons Twitter-account @INGnl_werkenbij. Ze zullen daar niet alleen vacatures delen, maar ook tips geven en vragen beantwoorden. Daarnaast zijn de medewerkers van het socialmediateam zoals altijd paraat. Kanalen als Twitter bieden ons de mogelijkheid om direct in gesprek te gaan met de doelgroep, in plaats van alleen maar te zenden. Mensen krijgen ook sneller antwoord en hoeven niet te wachten op een mail van een recruiter.”

Koffieapparaat

“Er zijn duidelijke cultuurverschillen tussen de drie belangrijkste sociale netwerken waar werkgevers op kijken, LinkedIn, Twitter en Facebook”, zegt personal-brandingspecialist Fiona Stoop van PintaPeople. Zij verzorgt op 24 februari tijdens #JouwBaan ook een ‘Twitter Q&A’. “LinkedIn is wat zakelijker; je kunt het zien als de vergaderruimte, waar je wat formeler met elkaar omgaat. Twitter is meer alsof je bij het koffieapparaat staat. Het is vluchtiger, maar de echte zaken doe je wel bij de koffiehoek, niet? Facebook kun je vergelijken met een huiskamer. Hier gaat het meer om ‘wie kent wie’.

Alle zeilen bijzetten

Ben je verloren voor de arbeidsmarkt als je niet actief bent op social media? “Laten we het niet groter maken dat het is”, zegt Stoop. “Het zijn maar kanalen. Maar je moet wel al die kanalen openzetten en alle zeilen bijzetten in de zoektocht naar werk.” Het is volgens Stoop belangrijk om als eerste je LinkedIn-profiel op orde te hebben. “Voor het vinden van een nieuwe baan is Twitter na LinkedIn het belangrijkste socialmediakanaal. Wat Twitter een mooi medium maakt, is dat alles openbaar staat. Je kunt in één klap je netwerk uitbreiden met allemaal nieuwe mensen.”

Zoeken op eigen naam

Dat klinkt eenvoudig. Toch erkent Stoop dat mensen kunnen aanhikken tegen de eerste stappen op social media. Hoe begin je? “Doe eens een zoekopdracht op Google naar je eigen naam en kijk wat er naar boven komt. Vervolgens stof je je LinkedIn-profiel af. Voldoet wat er nu staat nog steeds? Past het bij de baan die je zoekt? De functietitel die je ambieert moet je in elk geval een aantal keer in je profiel laten terugkomen. Want dat is ook waar werkgevers op zoeken.”

Juiste termen

Wie op zoek is naar ander soort werk, kan dat ook in het profiel naar voren laten komen met de juiste termen, adviseert Stoop. “Wil je je bijvoorbeeld laten omscholen van administratief medewerkster naar logopediste, dan kun je vermelden: ‘In opleiding tot logopediste.’ In je profiel kun je verder uitleggen wat jouw verhaal is.”

Netwerk opbouwen

Bedenk ook voor welke bedrijven je zou willen werken, is de tip van Stoop. “Die ga je volgen op Twitter, en ook hun recruiters. Als je een netwerk hebt opgebouwd kun je vragen gaan stellen, zoals: wie kent er een vereniging voor logopedisten in Groningen?” Daarnaast is het belangrijk om berichten te plaatsen op je Twitter-account. “Je kunt het gaan hebben over je passie, zoals logopedie. Beschrijf bijvoorbeeld de weg die je bewandelt en verwijs naar interessante artikelen die je erover leest.”

Handige links

Meer lezen over digitaal werk zoeken en vinden: Werkbladmagazine van het UWV.
 
Werken bij ING

Citaten

We zijn ook aan het kijken naar nieuwe vormen om de doelgroep te bereiken. Jongeren willen bijvoorbeeld liever een korte video zien. Als hun interesse daardoor is gewekt, zijn ze best bereid om meer informatie te lezen. Maar ze willen zich niet eerst door acht pagina’s tekst heen werken.

Mirjam Boersma - ING adviseur arbeidsmarktcommunicatie

Doe eens een zoekopdracht op Google naar je eigen naam en kijk wat er naar boven komt. Vervolgens stof je je LinkedIn-profiel af. Voldoet wat er nu staat nog steeds? Past het bij de baan die je zoekt? De functietitel die je ambieert moet je in elk geval een aantal keer in je profiel laten terugkomen. Want dat is ook waar werkgevers op zoeken.

Fiona Stoop - PintaPeople

Deel dit artikel