Week van de Ondernemer 2015 - Dag 3

Het laatste nieuws van hét ondernemersevent van 2015

Week van de Ondernemer 2015

Op 14, 15 en 16 april vindt in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht de Week van de Ondernemer plaats. Initiatiefnemers ING en MKB-Nederland bieden duizenden ondernemers een enerverend en inspirerend evenement.

Nieuws van de Week van de Ondernemer

Update 16:30 uur Ondernemer wint handelsreis naar China

Bezoekers van de Week van de Ondernemer die de internationaal zakendoen etage van DHL, ING en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bezoeken, maken dagelijks kans op een handelsreis naar het land van keuze. Vandaag gaat de handelsreis naar Mark van den Bogaart van Twistea. Hij krijgt uit handen van Bas Pulles van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland de waardecheque voor een reis naar China. Daar wil Van den Boogaart, als echte thee liefhebber, naar de oorsprong van de thee. “We gaan het verhaal van de thee, de cultuur eromheen meemaken en delen met onze Nederlandse klanten. Zo maken we hun theebeleving intenser.”

Update 14:00 uur Ondernemerskansen in China

Elke middag presenteert Janneke Willemse de sessie ‘Zaken doen in….’ Vandaag, in ‘Zakendoen in China’ bespreken Maurits Teunissen van Styleshoots, Ingrid d’Hooghe van China Relations, ING econoom Raoul Leering en Bertrille Snoeijer van Netherlands Business Support de kansen voor Nederlandse ondernemers in China. D’Hooghe: “In de jaren ’80 was de Chinese consument nog te arm, maar nu is de consument kapitaalkrachtiger. Hun bestedingen verdubbelen de komende 10 jaar. Kansen op de interne markt dus.” Raoul Leering bevestigt dit beeld: “China was eerst de factory of the world, maar wordt steeds meer een consumentenmarkt. “

Er is een groot verschil in economische ontwikkeling tussen steden aan de kust en in het binnenland, stelt Snoeijer. “De kuststeden zijn ontwikkeld, daar is sprake van een volwassen markt met concurrentie en hogere kosten. Het binnenland is meer pionieren.” D’Hooghe vult aan: “Er zijn regio’s waar de economie met 4% groeit, maar in andere regio’s groeit de economie met 10%.”

Teunissen van Styleshoots benadrukt de investering die je in de cultuur moet doen “Je moet vertrouwen winnen, veel mensen spreken en geduld uitoefenen.” Over het gevaar om gekopieerd te worden zegt hij: “Bereid je goed voor, maar laat ook je tanden zien. Dat schrikt de opportunisten af.” Alle panelleden geven als belangrijke tip: Ga mee met een handelsreis en bereid je goed voor. Bijvoorbeeld op de landenpagina van ING.

Update 11:30 uur

Vandaag is staatssecretaris Sander Dekker de vertegenwoordiger namens het kabinet op de Week van de Ondernemer. Op het podium van het Beatrixtheater vertelt hij over zijn ambitie om de kinderen van nu voor te bereiden op de arbeidsmarkt van 2032. ‘We moeten fundamenteel nadenken over het onderwijs. 60% van de kinderen krijgt een baan die momenteel nog niet bestaat. We moeten leren om te leren, leren organiseren en ondernemend en onderzoekend te zijn.” Patrick van der Pijl sluit hierop aan met een voorbeeld van een jongen van 8, die hij op een school in Silicon Valley sprak. “Die jongen maakte met 3-D printers mondstukken voor trompetten voor kinderen. Hij zei dat hij met zijn model een nichemarkt kon bedienen waardoor hij winstgevend kon opereren. Ondernemingsvaardigheden zijn dus al op jonge leeftijd te leren.”

Update 10:00 uur Laatste dag van de Week van de Ondernemer

Ook de laatste dag van de Week van de Ondernemer start met de gongslag op de Financieren-vloer. Het nieuws van de dag komt van Euronext dochter Enternext, die het initiatief heeft ontwikkeld om de toegang tot kapitaal voor Nederlandse kleinere ondernemingen eenvoudiger te maken en een bredere beleggersbasis voor Belgische en Nederlandse familiebedrijven en ondernemers te bieden. Hans de Graaf, ING directeur MKB reageert enthousiast: “De periode dat banken dominant waren in de financiering van het MKB ligt achter ons. Het financieringspalet is nu meer divers en dat is goed.” Ondernemer Gaby Arts van Powerling, een internationaal vertaalbureau, opent de beursdag door om 9 uur op de gong te slaan. Haar onderneming heeft internationale ambities vertelt Arts. “We hebben vestigingen in verschillende landen en willen nu ook de markt in de Verenigde Staten op.”