In het nieuws: Vakantiegeld stimuleert winkelbezoek

Etalage bekijken

Het vakantiegeld komt eraan. Dat merken de winkels ook. Veel consumenten checken een paar keer per dag hun saldo om te zien of het salaris al is gestort.

Hogere uitgaven

“Als het vakantiegeld gestort is, merken de retailers dat ook”, zegt Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland. “In de periode daarna stijgen de uitgaven in de winkel. Dat speelt vooral als het Pinksterweekend vlak na de salarisstorting valt, zoals nu. Winkeliers worden daar wel blij van.”

Drukker in de winkelstraat

In de week dat het salaris op de rekening staat, is het sowieso drukker in de winkelstraat. “Elke vier weken zie je een stijging van het aantal passanten”, zegt Rein Kloos van onderzoeksbureau City Traffic. “Vooral op internet is die cyclus sterk aanwezig. In de winkelstraten zijn er meer variabelen die invloed hebben op het aantal bezoekers, zoals het weer. Onze Nationale Shopping Index is een weergave van het online en offline winkelgedrag in Nederland. De drukte in de winkelstraten combineren we met de mate waarin mensen webshops bezoeken. In de index van 2014 is een terugkerend patroon te zien: grofweg elke vier weken is er een opleving die min of meer samenvalt met de algemene salarismomenten in Nederland.”

Saldo checken

Nederlanders houden het salarismoment goed in de gaten, blijkt ook uit statistieken van de Mobiel Bankieren App van ING. Zo’n 2,1 miljoen ING-klanten gebruiken deze app om onder meer hun saldo te checken. Per dag loggen klanten in totaal 2,2 miljoen keer in. Op salarisdagen en na het storten van vakantiegeld is dit zelfs gemiddeld 2,8 miljoen keer. “Er zijn twee grote pieken in het jaar: rond de kerst, als de dertiende maand erbij zit, en in mei. Dat is het moment van het vakantiegeld”, zegt Michiel Kramer, marketeer Mobiel Bankieren van ING. “Mensen die de Mobiel Bankieren App gebruiken, geven aan dat ze meer grip hebben op hun financiën. Ze kunnen immers elk moment van de dag hun saldo checken.”

Vakantiegeld in porties

De meeste Nederlanders ontvangen hun vakantiegeld in één keer in mei. De hoogte van het vakantiegeld is ongeveer 8 procent van het bruto jaarloon. Dat komt neer op ruwweg een maandsalaris. De grote meerderheid heeft er geen behoefte aan om het vakantiegeld in maandelijkse porties te ontvangen, blijkt uit onderzoek van ING. Maar liefst 82 procent ontvangt het liefst het hele bedrag in één keer.

Verrassend

“Financieel gezien is dat best verrassend”, zegt Marten van Garderen van het ING Economisch Bureau. “Keuzevrijheid is immers waardevol. Ook zou het gunstiger kunnen zijn om het vakantiegeld maandelijks te laten uitkeren. Dan ontvang je er zelfs nog rente over. Maar dan moet je wel elke maand dat bedrag opzij zetten en niet in de verleiding komen om het uit te geven aan andere zaken. Het zou kunnen dat consumenten die een grote uitgave willen doen met het vakantiegeld uit zelfbescherming liever het hele bedrag in één keer ontvangen.”

Huishoudboekje

“De retail speelt ook in op het moment dat het salaris wordt gestort”, zegt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “Winkeliers proberen consumenten te verleiden. Zeker in april en mei, als het vakantiegeld wordt uitgekeerd, komen ze vaak met acties en aanbiedingen. Veel mensen geven het geld uit op het moment dat het binnenkomt. Ze maken geen planning. Vaak is het aan het eind van de maand op. Dan lopen de bestedingen weer terug. De meeste mensen hebben geen goed beeld van wat ze uitgeven. Een tip is daarom om een begroting te maken en een huishoudboekje bij te houden. Dat zorgt voor inzicht en overzicht: wat komt er binnen en wat gaat er elke maand uit?”

Handige links

Meer inzicht en overzicht. En meer geld overhouden. Doe de Meer Geld Overhouden Challenge.

Een goed doel voor het vakantiegeld? Spaar 500 euro of meer en krijg een Rituals-pakket cadeau.

Als het vakantiegeld gestort is, merken de retailers dat ook. In de periode daarna stijgen de uitgaven in de winkel. Dat speelt vooral als het Pinksterweekend vlak na de salarisstorting valt, zoals nu. Winkeliers worden daar wel blij van.

Suzanne van de Graaf - Detailhandel Nederland

Rein Kloos - Onderzoeksbureau City Traffic