In het nieuws: Personeelsuitje moet kort en krachtig

Overleg op werkplaats

Kleiner, inhoudelijker en korter. Het bedrijfsuitje mag best leuk zijn, maar meer dan ooit is de vraag: wat levert het op?

Trip naar Frankrijk

Je bestaat maar één keer 20 jaar. Voor de Chinese zakenman Li Jinyuan was het jubileum van zijn onderneming aanleiding voor een trip naar Frankrijk met 6.400 medewerkers. Voor het bedrijfsuitje van 4 dagen waren 140 hotels in Parijs volgeboekt. Het bedrijf huurde ook even het Louvre af en maakte een uitstapje naar Nice. Kosten voor het uitje waren zo’n 13 miljoen euro.

Daling

In Nederland is de sky niet meer de limit bij personeelsuitjes. In 2013 hebben bedrijven met meer dan 100 medewerkers zo’n 158 miljoen euro besteed aan personeelsevenementen, blijkt uit de meest recente cijfers van onderzoeksbureau Nidap. Dat is een daling van 4 procent ten opzichte van 2012 (164 miljoen euro). “De jaren daarvoor, van 2008 tot en met 2011, waren de dalingen zelfs nog wat groter”, zegt directeur Paul van de Wal van Nidap.

Meer kleine events

Tussen 2010 en 2014 is er sprake van een verschuiving naar meer kleine zakelijke events en veel minder evenementen met een budget van boven de 50.000 euro. Van der Wal: “De tijd van grote evenementen hebben we even gehad. Maar de economie verbetert, dus het zou zomaar kunnen dat bedrijven weer meer gaan besteden.”

Nuttig en aangenaam

De bestedingen aan personeelsuitjes zullen normaal gesproken ook meebewegen met de economie”, zegt Marten van Garderen van het ING Economisch Bureau. “Als het economisch minder gaat, zullen ondernemingen extra scherp op de kosten zijn, ook op de kosten van uitjes. Natuurlijk blijft het in moeilijke economische tijden belangrijk om vooruit te kijken en aan teambuilding te doen. Bedrijven zullen het dan wel zo efficiënt mogelijk willen aanpakken en extra goed kijken hoe ze het nuttige met het aangename kunnen verenigen.

Marrakech

“Ik hoor weer wat positievere geluiden”, zegt oprichter Paul de Ridder van Bedrijfsuitje.nl. “Wat de afgelopen jaren duidelijk is afgenomen, zijn de grote bedrijfsfeesten met artiesten als Marco Borsato en de reisjes naar Marrakech. Maar de uitjes van rond de 75 euro per persoon, met eten erbij, lopen wel door.” Op Bedrijfsuitje.nl vinden ondernemingen activiteiten als indoor skydiven, icekarten en een kunstkoe maken.

Betere resultaten

Teambuilding is ook een toverwoord bij personeelsevenementen, stelt De Ridder. Maar dragen uitjes als icekarten ook bij aan betere resultaten op het werk? “Veel activiteiten zijn er wel op gericht dat je met je collega’s tot bepaalde oplossingen moeten komen. Bij het icekarten zou een stap verder kunnen zijn dat iemand erbij komt zitten die met je evalueert: ‘Ik zag je dit en dat doen. Waarom deed je dat nou precies?’”

In kaart brengen

Een workshop ‘associatieve cartografie’ is een voorbeeld van een uitje dat direct inspeelt op veranderingsprocessen of strategiedagen. De medewerkers brengen op zo’n dag letterlijk het bedrijf in kaart. De Ridder: “Dit is een leuke en leerzame manier om samen vast te stellen: waar staan we en waar willen we naartoe?”

Korter

Een tendens is dat de uitjes gemiddeld wat korter worden, volgens De Ridder. “Wat voorheen een dag duurde is nu een halve dag geworden. Mensen zijn toch een hele of een halve dag van het werk weg. Dat speelt mee in de kostenoverwegingen.” Het lijkt ook aantrekkelijk om niet alles uit te besteden, en bijvoorbeeld onderling zelf het eten te verzorgen. Toch ben je dan niet altijd goedkoper uit, stelt De Ridder. “En voor de mensen die het moeten organiseren is het ook makkelijker als ze minder losse onderdelen zelf hoeven te regelen.”

Afmeldingen

Een kostenpost die bedrijven volgens De Ridder makkelijk over het hoofd zien, zijn de afmeldingen. “Ze vragen bijvoorbeeld offerte op voor vijftig deelnemers, maar er kunnen best vijf medewerkers afvallen door ziekte of door drukte op het werk. Het is aan te raden om hierover van tevoren heldere afspraken te maken met de aanbieder. Het is prettig als je last-minute nog wijzigingen kunt doorgeven in de groepsgrootte, zonder dat je voor de kosten hoeft op te draaien.”

Paul van de Wal - Nidap

Paul de Ridder - Oprichter Bedrijfsuitje.nl