Print

In het nieuws: Winkel en webshop kunnen niet zonder elkaar

Etalage bekijken

Op internet kopen en het product terugbrengen in de winkel. Of kijken en vergelijken in de winkel en online bestellen. De grenzen vervagen. De consument wil zelf kunnen kiezen waar en wanneer hij koopt.

Flinke groei

De groei zit er nog in, op internet. De totale omzet in de detailhandel nam in het eerste kwartaal van 2015 toe met 0,2 procent. De online verkopen stegen veel harder, met 18 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Consumenten kochten vooral meer bij ketens die winkels en internetverkoop bieden. Deze ‘multi-channelers’ behaalden zelfs 23,5 procent meer omzet. Bij pure internetverkopers was de groei ruim 14 procent.

Weer lucht

Het herstel van de economie geeft de detailhandel weer lucht, stelt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “Consumenten kijken met meer vertrouwen naar de toekomst. Ze stelden in het afgelopen jaar hun bestedingen nog voor een deel uit. Maar mensen willen en kunnen weer meer uitgeven in de winkel.”

Combinatie

De combinatie van fysieke winkels met online verkoop is het businessmodel van de toekomst., stelt Mulder. “Uiteindelijk gaat het om de totale beleving. De consument wil iets kopen wanneer en waar het hem uitkomt. De ene keer is dat in de winkel, de andere keer online. Winkels die geen online shop hebben, missen een kanaal. Datzelfde geldt voor de pure online spelers.”

Grenzen vervagen

Het aandeel van online winkelen is volgens het CBS nog wel beperkt: zo’n 7 procent van de totale omzet van de detailhandel. Dat kan groeien tot 25 à 30 procent in 2020, volgens Mulder. “Dat zal voor een groot deel komen uit de ‘omni-channel’-verkopen. Daar heb je de winkels ook voor nodig.” De grenzen tussen internet en de winkel zullen daarbij steeds meer vervagen. “Ik bestel bijvoorbeeld iets online en haal het op in de winkel. Hoe loopt de omzet dan?”

Heel normaal

In Amerika vinden ze die vraag niet interessant meer, vervolgt Mulder. “Daar ligt het accent al meer op investeringen om beleving in de winkels terug te brengen en shops weer aantrekkelijk te maken. Er is ook veel aandacht voor personeel dat kennis van zaken heeft en dat weet te verkopen. Hier vinden we het nog bijzonder dat er een bordje in de winkel staat met de tekst: u kunt ook bestellen op onze website. In Amerika is dat heel normaal. Dat zal hier ook de volgende stap zijn: dat internet er gewoon bijhoort.”

Platform bieden

Een andere ontwikkeling is dat e-commercepartijen nog meer een platform worden voor andere aanbieders. Mulder: “Dat is Alibaba.com ook: een groot platform waarop bedrijven hun producten kunnen aanbieden. Bol.com werkt voor het assortiment sportartikelen bijvoorbeeld samen met speciaalzaken als Topshelf. En Wehkamp doet iets soortgelijks, met een shop-in-shopconcept.”

Citaten

Uiteindelijk gaat het om de totale beleving. De consument wil iets kopen wanneer en waar het hem uitkomt. De ene keer is dat in de winkel, de andere keer online. Winkels die geen online shop hebben, missen een kanaal. Datzelfde geldt voor de pure online spelers.

Dirk Mulder - ING sectormanager Food & Retail

Deel dit artikel