ING introduceert digitaal Incassomachtigen voor online betalen

Nieuw snel, veilig en efficiënt online incassoproces

ING lanceert aanstaande maandag als eerste bank in Nederland digitaal Incassomachtigen voor haar klanten. Bedrijven en overheidsinstanties kunnen hiermee hun klanten betrouwbaar en gemakkelijk met een digitale incassomachtiging online laten betalen. Omdat deze nieuwe betaalmethode is gebaseerd op een interbancaire standaard die door Betaalvereniging Nederland wordt beheerd, kunnen op termijn ook andere banken dit aanbieden.

Machtigingen en verificaties voor incasso´s gaan nu vaak nog via papier en per post. Met de nieuwe bankdienst, die wordt gelanceerd onder de naam Incassomachtigen, kunnen bedrijven en instellingen die bij ING bankieren deze nieuwe, betrouwbare digitale machtigingsmethode aanbieden op hun webpagina voor zowel doorlopende als eenmalige incasso´s. Daarbij vindt de machtiging en verificatie via de bank online plaats, zodat er geen papieren machtiging meer nodig is.

Snelheid, gemak en zekerheid voor consumenten

Incassomachtigen biedt consumenten snelheid en gemak: ze kunnen online een incassomachtiging afgeven via de vertrouwde internetbankieromgeving van ING, net als bij een iDEAL-betaling. Deze methode biedt consumenten ook direct zekerheid: zij kunnen het bedrag terug laten storten (storneren) als ze niet geleverd krijgen.

”De wensen en behoeften van onze klanten zijn uitgangspunt voor het ontwikkelen van onze producten en diensten“ zegt Annerie Vreugdenhil, directeur Zakelijk bij ING. ”We zien in toenemende mate dat consumenten en bedrijven 24/7 online zijn en behoefte hebben aan betaalmethodes en services die daarbij passen. ING stemt haar dienstverlening daarop af. Met Incassomachtigen kunnen ondernemers, van webwinkel tot energieleverancier, hun klanten met snellere en gemakkelijkere online betalingen nog beter bedienen.”

Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland, is verheugd met het nieuwe betaalmiddel: “Digitaal Incassomachtigen is een zinvolle aanvulling op bestaande mogelijkheden om zaken online te regelen. Het geeft invullingen aan de wens van veel ondernemers en consumenten om ook incassomachtigingen veilig, makkelijk en snel digitaal te kunnen afwikkelen.”

Kostenbesparend voor ondernemers

Naast het gebruiksgemak voor consumenten biedt Incassomachtigen bedrijven en instellingen die bij ING bankieren de mogelijkheid om hun online incassoproces efficiënter in te richten. Zo besparen zij de kosten die gepaard gaan met een papieren machtiging en vermijden zij de onzekerheid van de huidige vormen van online machtigen. In veel gevallen zijn deze niet rechtsgeldig. De digitale incassomachtiging heeft namelijk dezelfde rechtsgeldigheid als de papieren machtiging.

Nieuwe standaard voor incassomachtigen

ING lanceert als eerste bank in Nederland deze betaalmethode voor haar klanten. De verwachting is dat andere banken snel zullen volgen. Het product is gebaseerd op een interbancaire standaard van de Betaalvereniging, de vereniging van Nederlandse banken en betaalinstellingen voor het bevorderen van het betalingsverkeer. ING zorgt samen met betalingsverwerker Equens voor de technische afhandeling en verwerking. Op termijn zullen ook andere banken deze betaalmethode kunnen aanbieden.

Voor meer informatie over Incassomachtigen, zie de video

We zien in toenemende mate dat consumenten en bedrijven 24/7 online zijn en behoefte hebben aan betaalmethodes en services die daarbij passen. ING stemt haar dienstverlening daarop af. Met Incassomachtigen kunnen ondernemers, van webwinkel tot energieleverancier, hun incassoproces verder optimaliseren via een betrouwbare betaalmethode. Ondernemers kunnen hierdoor hun klanten met snellere en gemakkelijkere online betalingen nog beter bedienen.

Annerie Vreugdenhil - ING directeur Zakelijk

Piet Mallekoote - Directeur van Betaalvereniging Nederland