Print

ING Weekoverzicht: Vakantieganger vergelijkt 4 uur lang prijzen op internet

Twee op de drie vakantiegangers vergelijken op internet om de beste prijs voor hun zomervakantie te vinden. Ze besteden hier gemiddeld zo’n 4 uur aan. Vakantiegangers zeggen (per saldo) hun zomervakantie later te boeken dan vorig jaar. Ruim een kwart (26%) geeft aan dit jaar later te boeken dan vorig jaar. Eén op de vijf (20%) is er deze keer juist vroeger bij dan vorig jaar. Dit blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van de afgelopen week onder gemiddeld 44.300 respondenten per dag.

Lang zoeken, later boeken

Hoewel deze maand bij velen het vakantiegeld weer wordt bijgeschreven, heeft nog lang niet iedereen zijn vakantie geboekt. Vakantiegangers lijken steeds meer tijd te nemen om de beste keuze te maken. Het aandeel mensen dat dit jaar later boekt dan vorig jaar is met 26% hoger dan het aandeel dat juist vroeger boekt (20%), zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Ook uit de ANVR GfK Travelscan blijkt dat op dit moment minder consumenten hun vakantie hebben geboekt dan vorig jaar rond deze tijd.

Door de combinatie van internet en regelgeving kunnen consumenten zelf uit een steeds groter en transparanter vakantieaanbod kiezen. Die extra mogelijkheid blijken ze te benutten. Consumenten bekijken uitgebreid verschillende bestemmingen en mogelijkheden voor ze tot boeking overgaan. Zo geeft één op de drie consumenten aan in totaal langer dan een dag bezig te zijn met het kiezen en plannen van een vakantiebestemming, één op de vijf besteedt hier zelfs meer dan anderhalve dag aan.

Uren achter internet op zoek naar beste koop

Een flink gedeelte van deze voorbereidingstijd wordt besteed aan het vergelijken van prijzen op internet. Twee op de drie vakantiegangers surft over het web om de beste koop te vinden, soms zelfs urenlang. Gemiddeld spenderen deze koopjesjagers hier 4 uur aan. Ruim 20% van de vakantiegangers zit zelfs meer dan 6 uur achter internet om prijzen te vergelijken. De vraag is of zo’n tijdsinvestering altijd opweegt tegen het uiteindelijke voordeel. Ter vergelijking, in 6 uur verdient iemand met een gemiddeld inkomen al snel zo’n 80 tot 100 euro netto.

Nederlanders kiezen voor ‘beste’ vakantielanden

Wat zijn nu de beste vakantielanden om naar toe te gaan? Het World Economic Forum heeft een ranglijst samengesteld, op basis van meer dan 80 indicatoren. Uit deze recent verschenen Travel en Tourism Competitiveness Index 2015 blijkt dat Spanje, Frankrijk en Duitsland de lijst van 141 landen aanvoeren. Deze drie Europese landen blijken wereldwijd het meest aantrekkelijk om als toerist te bezoeken. Ze scoren hoog op vrijwel alle indicatoren, zoals natuurschoon, cultuur, toeristische infrastructuur (fysiek én ict), gezondheidszorg, hygiëne en veiligheid. Ook op Nederlanders oefenen deze drie top-vakantielanden een grote aantrekkingskracht uit: Frankrijk, Duitsland en Spanje zijn al jaren de meest populaire bestemmingen voor onze zomervakanties. De nabijheid van deze landen speelt hier natuurlijk ook een belangrijke rol.

Vakantiegeld: liefst het hele bedrag ineens

De meeste mensen ontvangen hun vakantiegeld in één keer in mei. De hoogte van het vakantiegeld is ongeveer 8% van het bruto jaarloon en daarmee ruwweg een maandsalaris. Werknemers en werkgevers zouden ook kunnen afspreken om het maandsalaris met 8% te verhogen. Dan kunnen werknemers het geld zelf sparen, of het geld eerder aanspreken als ze dat willen. Die vrijheid blijkt echter geen populaire optie. Een overgrote meerderheid (82%) van de ondervraagden ontvangt het liefst het hele bedrag in één keer. Slechts 7% ontvangt het vakantiegeld liever in twaalf maandelijkse porties. Dat consumenten niet zo snel mogelijk willen beschikken over hun geld lijkt financieel bekeken verrassend. Keuzevrijheid is immers waardevol en het eerder beschikken over (een deel van) je vakantiegeld kan bovendien rentevoordeel opleveren. Dat consumenten toch kiezen voor het gehele bedrag in één keer kan te maken hebben met zelfbescherming: als je in de tussentijd niet aan het geld kunt komen, dan kun je ook niet in de verleiding komen het eerder dan gepland te besteden…

Deel dit artikel

Contact voor de media