Kunstenaar Daan Roosegaarde zet Museumplein onder water

“Waterlicht laat je ervaren hoe Nederland eruit zou zien zonder waterwerken”

Waterlicht Museumplein

Vanaf 11 mei aanstaande kan iedereen gedurende drie avonden het kunstwerk ‘Waterlicht’ van kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde ervaren op het Museumplein in Amsterdam. Bijna 8 hectare binnenstad komt hiermee virtueel onder water te staan. Lopend onder Waterlicht ervaart de bezoeker de bijna vergeten kracht en kwetsbaarheid van water.

Dit inspireerde Daan Roosegaarde: “Waterlicht laat je ervaren hoe Nederland eruit zou zien zonder waterwerken, een virtuele overstroming. Innovatie zit in ons landschap, we zijn het alleen een beetje vergeten.” Het kunstwerk bestaat uit golvende lijnen van licht op het Museumplein, gemaakt met de nieuwste LED-technologie, software en lenzen. Waterlicht is te zien op een hoogte van hoogte van ruim 2 meter, een waterniveau dat heel Amsterdam zou bereiken zonder menselijk ingrijpen. “Waterbewustzijn is cruciaal, zonder de dijken zou ook het Rijksmuseum onder water staan. Daarom ondersteunen wij dit initiatief” aldus Gerhard van den Top van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Aanleiding voor de tijdelijke expositie op het plein is de recente aankoop door het Rijksmuseum van het schilderij ‘De doorbraak van de Sint-Anthonisdijk bij Amsterdam’ van de 17de eeuwse schilder Jan Asselijn. Beide kunstwerken staan stil bij de waterhistorie van Nederland en de interactie tussen mens, natuur en techniek. Een mooie verbinding is hiermee ontstaan.

Wim Pijbes, General Director van het Rijksmuseum licht toe: “Het schilderij uit 1651 maakt in één klap de situatie duidelijk waarin wij Hollanders altijd hebben geleefd en nog steeds leven: onder de zeespiegel”. Nick Jue, CEO ING Nederland: “Met dit bijzondere project koppelen wij het schilderij van Asselijn aan het moderne Waterlicht en brengen wij dit belangrijke thema onder de aandacht van een breed publiek.” Waterlicht is mede mogelijk gemaakt door ING, waarmee zij haar 10 jarig hoofdsponsorschap van het Rijksmuseum markeert.

Praktische informatie

‘Waterlicht’ is 11, 12 en 13 mei te zien tussen 22:00 en 00:00 uur op het Museumplein in Amsterdam. De expositie is vrij toegankelijk.

Over Daan Roosegaarde

Kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde (1979) staat bekend om zijn sociale ontwerpen en energieke verschijning. Interactie, technologische innovatie en schoonheid staan centraal in wat hij omschrijft als “techno-poëzie”.

Bekijk hier de foto

Bekijk hier de video

Waterbewustzijn is cruciaal, zonder de dijken zou ook het Rijksmuseum onder water staan. Daarom ondersteunen wij dit initiatief.

Gerhard van den Top - Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

Het schilderij uit 1651 maakt in één klap de situatie duidelijk waarin wij Hollanders altijd hebben geleefd en nog steeds leven: onder de zeespiegel.

Wim Pijbes - General Director Rijksmuseum

Nick Jue - CEO ING Nederland