Print

Consument verwacht groei online boodschappen: 20% in 2020

Bezorgkosten zijn nog een drempel

Vega box

De Nederlandse consument ziet toekomst in online boodschappen doen en verwacht een forse groei de komende jaren. Acht procent denkt zelfs dat vrijwel alle supermarkten uit het straatbeeld gaan verdwijnen. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat ING heeft laten doen onder 1.100 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Twee procent van de boodschappen in Nederland wordt op dit moment online gedaan. In 2020 verwacht de respondent dat maar liefst 20% van alle boodschappen online gedaan worden.

Dirk Mulder, Sectormanager Retail bij ING: “Ik geloof heilig in het succes van foodverkoop via internet. De bezorgkosten zijn voor veel consumenten nog wel een struikelblok. Als een aanbieder het zo kan organiseren dat de boodschappen gratis worden bezorgd, zullen ook meer consumenten er gebruik van gaan maken. Doordat de lijnen van de leverancier naar de klant korter worden, heeft dat als bijkomend voordeel dat je versere producten hebt. Aanbieders van maaltijdboxen zoals Hello Fresh en de Allerhande Maaltijdbox zijn al in staat om boodschappen vers thuis te bezorgen. Een bedrijf als Picnic combineert een aantal sterke uitgangspunten: de groei van e-commerce, alles via internet en daarmee niet de ballast van winkels, de voorkeur van de consument voor thuisbezorging en de gratis bezorging”.

Niet meer sjouwen

Bijna 1 op de 5 Nederlanders (19%) koopt nu al wel eens levensmiddelen online. Bij jonge Nederlanders (< 40 jaar) en gezinnen met kleine kinderen ligt dit percentage zelfs nog flink hoger (respectievelijk 32% en 34%). Van alle Nederlanders verwacht 38% in de toekomst (vaker) online boodschappen te gaan doen. ‘Niet meer sjouwen met zware boodschappen’, ‘het buiten openingstijden boodschappen kunnen doen’ en ‘het scheelt tijd’ worden aangegeven als de drie grootste voordelen van online boodschappen. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden denkt minder snel verleid te worden tot impulsaankopen bij het doen van online boodschappen.

Bezorgkosten voor 63% een bezwaar

Thuisbezorgen van de online bestelde boodschappen is populair ten opzichte van afhalen, maar de bezorgkosten worden wel als groot nadeel gezien. Hoewel 41% aangeeft het logisch te vinden dat bezorgkosten betaald moeten worden, zou het 63% van de respondenten ervan weerhouden om de boodschappen online te bestellen. Een ander nadeel is dat veel consumenten groente/fruit (70%) en vlees/vis (65%) niet of minder geschikt vinden om online te bestellen. Twee derde van de respondenten denkt zelfs dat de producten in de supermarkt verser zijn dan bij de online supermarkt. Dranken, houdbare levensmiddelen en huishoudelijke- en verzorgingsproducten zijn volgens 80% juist wel geschikt voor online bestellen. Twee van de drie Nederlanders is van mening dat het online shoppen dient voor de wekelijke boodschappen en dat winkelbezoek nodig blijft voor wat je tussendoor nodig hebt. Bijna 75% gaat ook graag naar de supermarkt om inspiratie op te doen, iets wat ze bij online boodschappen doen (zouden) missen.

Citaten

Ik geloof heilig in het succes van foodverkoop via internet. De bezorgkosten zijn voor veel consumenten nog wel een struikelblok. Als een aanbieder het zo kan organiseren dat de boodschappen gratis worden bezorgd, zullen ook meer consumenten er gebruik van gaan maken. Doordat de lijnen van de leverancier naar de klant korter worden, heeft dat als bijkomend voordeel dat je versere producten hebt. Aanbieders van maaltijdboxen zoals Hello Fresh en de Allerhande Maaltijdbox zijn al in staat om boodschappen vers thuis te bezorgen. Een bedrijf als Picnic combineert een aantal sterke uitgangspunten: de groei van e-commerce, alles via internet en daarmee niet de ballast van winkels, de voorkeur van de consument voor thuisbezorging en de gratis bezorging

Dirk Mulder - Sectormanager Retail bij ING

Deel dit artikel

Contact voor de media

Documenten bij dit bericht