Print

85% wil vet, suiker, zout of E-nummers vermijden

Uitdaging voor foodsector: 12 miljoen Nederlanders gezonder laten eten

Vega box

Voeding staat in de schijnwerpers. 85 procent van de consumenten tracht voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden. Maar gezonde ambities worden vaak niet gerealiseerd. Zo eten bijna 12 miljoen Nederlanders onvoldoende groente of fruit. Individueel inzicht in hoe voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon ontbreekt vaak nog. Nieuwe toepassingen (apps) brengen daar verandering in stelt het ING Economisch Bureau in de Themavisie Food ‘Een gezonde toekomst’.

85% consumenten probeert vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden

De wil om gezonder te eten is bij veel Nederlanders aanwezig. 85% van de consumenten tracht voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers waar mogelijk te vermijden. De nieuwe Richtlijn Goede Voeding van de Gezondheidsraad schetst de kaders van een gezond voedingspatroon, maar de weg daarnaartoe blijkt hobbelig. Zo eten bijna 12 miljoen Nederlanders onvoldoende groente of fruit.

Minder dan 1 op 10 heeft onvoorwaardelijk vertrouwen in voedseletiket

De informatiebehoefte van de consument verandert en voedingsbedrijven zullen in actie moeten komen. Dirk Mulder, ING Sectormanager Food: “Consumenten kijken op een andere manier aan tegen kopen en koken en zijn op zoek naar de bevestiging dat ze de goede keuzes maken”. Bedrijven kunnen hierop inspelen, bijvoorbeeld door de bestaande onvrede over de geloofwaardigheid van etiketten weg te nemen. Zo vertrouwt ruim 10% van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag de informatie op etiketten nooit en vindt ruim een kwart van de consumenten de informatie op voedingsetiketten onvoldoende.
 
13 procent vertrouwt informatie op voedingsetiketten nooit
Vraag: de informatie op etiketten van voedingsmiddelen geloof ik

Consumententechnologie versnelt revolutie in food

Consumententechnologie ondersteunt gezonde ambities van consumenten. Mobiel internet, social media en health tools maken consumenten ‘slimmer’ en de kennis over voeding beter vind-, deel- en meetbaar. De gezondheidstrend is van invloed op bedrijven in de gehele foodketen; van agrarische sector en industrie tot handel en horeca. Wil men de consument de juiste tools in handen geven dan is het noodzakelijk om de raakvlakken tussen de food, zorg en tech-sector te benutten. Samen kunnen zij kansrijke toepassingen ontwikkelen die consumenten in staat stellen makkelijker gezonde keuzes te maken.

Citaten

Consumenten kijken op een andere manier aan tegen kopen en koken en zijn op zoek naar de bevestiging dat ze de goede keuzes maken

Dirk Mulder - ING sectormanager food

Deel dit artikel

Contact voor de media

Documenten bij dit bericht