Print

In het nieuws: Slaat Black Friday aan?

blackfridayheader

Het is het laatste weekend voor Sinterklaas. Wie op tijd de cadeaus in huis wil hebben, kan niet te lang meer wachten. Winkels en webshops schermen naar Amerikaans voorbeeld met Black Friday en Cyber Monday.

Grote kortingen

Krijgt Black Friday ook in Nederland voet aan de grond? In Amerika is de vrijdag na Thanksgiving voor veel mensen een vrije dag. Winkels pakken dan uit met grote kortingen. Dat kan voor chaotische taferelen zorgen. In Nederland haken steeds meer retailers online en offline in op Black Friday. Dit jaar valt dit op 27 november. Het weekend sluit af met Cyber Monday. Ook deze term is uit Amerika overgewaaid. Op die dag schermen webwinkels met speciale aanbiedingen.

Extra omzet

Dit jaar is het uitverkoopweekend naar verwachting goed voor een online omzet in Nederland van 102 miljoen euro. Dat is een stijging van 14,6 procent ten opzichte van vorig jaar, stelt Actiepagina.nl op basis van onderzoek in samenwerking met Centre for Retail Research. Daar waar Black Friday goed is voor een online omzet van 31 miljoen euro, is de omzet op Cyber Monday naar verwachting 45 miljoen euro. In het tussenliggende weekend draaien webwinkeliers zo’n 26 miljoen euro extra.

Plompverloren

Dit is een belangrijke periode, waarin veel retailers een piekomzet moeten realiseren, stelt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “Maar het is de vraag of je plompverloren een fenomeen als Black Friday moet overnemen. Consumenten moeten toch al inkopen doen voor Sinterklaas en kerst. De kortingen zullen ook wel extra kopers aantrekken, maar een groot deel van de omzet hangt samen met de cadeau-aankopen.”

Hype

“Black Friday wordt nogal gehypet”, zegt Frank Quix van retailonderzoeksbureau Q&A. “Het grote verschil is: in Nederland hebben we geen Thanksgiving. En we kunnen niet massaal naar de winkels, omdat we geen vrije dag hebben, zoals in Amerika.” Quix verwacht wel dat de omzet op Cyber Monday hoog zal zijn. Dat is vooral een kwestie van timing, stelt hij. “Op maandag ben je nog ruim op tijd met het bestellen van cadeaus voor Sinterklaas, het weekend erna. Later in de week wordt het al spannender.”

Prijswapen

De retailsector heeft het nog steeds niet makkelijk, stelt Mulder. “De vraag waar winkeliers voor staan is: hoe krijgen we mensen weer aan het kopen? Daarbij wordt vaak het prijswapen ingezet. De hoge kortingen zijn vooral bedoeld om op korte termijn de omzet omhoog te krijgen. Maar tegen welke marges? Veel retailers willen een probleem oplossen, maar onderschatten daarmee de effecten op de lange termijn.”

Consument profiteert

De consument profiteert van de lage prijzen, stelt Mulder. “Het zal extra aankopen opleveren, maar mensen gaan er ook rekening mee houden. Consumenten raken hierdoor verwend.” Lokale retailers zullen hier ook last van ondervinden, verwacht Mulder. “Zij staan voor de vraag of ze hierin mee moeten gaan. En zo ja: wat betekent dat voor hun marge?”

Overtollige voorraad

Probeer je te onderscheiden op je assortiment, personeel, je kennis, adviseert Mulder. “En als je dan toch moet meegaan in die kortingen, kijk dan of je zo overtollige voorraad kunt kwijtraken. Of koop speciaal hiervoor artikelen in, zodat het niet ten koste hoeft te gaan van de reguliere omzet. En creëer er een feest omheen, zoals De Bijenkorf in het verleden met de Drie Doldwaze Dagen heeft gedaan.”

Citaten

Black Friday wordt nogal gehypet

Frank Quix - retailonderzoeksbureau Q&A

Deel dit artikel

Contact voor de media