Wat betekent IBAN voor u?

Sinds 1 augustus 2014 altijd IBAN als rekeningnummer

Sinds 1 augustus 2014 gebruikt iedereen in Nederland bij betalingen altijd het IBAN als rekeningnummer. Het IBAN (International Bank Account Number) is het internationale rekeningnummer.

Wat betekent dit voor u?

Als u bijvoorbeeld via Mijn ING of uw Mobiel Bankieren app een ‘oud’ rekeningnummer invoert, dan wordt uw opdracht niet geaccepteerd. U moet daar sinds 1 augustus 2014 zelf het IBAN invullen. De rekeningnummers die u in uw adresboek had staan, hebben we eerder al voor u omgezet naar IBAN en opgeslagen in uw adresboek.
De bankcode van de ING is ‘INGB’. Een IBAN van een ING-rekeningnummer ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: NL30INGB0123456789. De BIC van de ING is INGBNL2A.

Waar vind ik een IBAN?

U zoekt een IBAN eenvoudig op via de IBAN BIC Service. Deze service zet ‘oude’ rekeningnummers om naar IBAN. Kijk op www.ibanbicservice.nl, download de overopIBAN-app of bel 0900 42 26 242 (lokaal tarief). Uw eigen IBAN vindt u ook terug in Mijn ING (internetbankieren), in uw Mobiel Bankieren App en op uw bankafschrift. Ook op de nieuwe betaalpassen staat het IBAN al vermeld.

Wat merkt u van de overstap op IBAN?

Overschrijvingskaarten

Gebruikt u Overschrijvingskaarten? U kunt voortaan geld overmaken met de nieuwe Europese Overschrijvingskaarten. Heeft u deze nog niet ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Acceptgiro

De nieuwe IBAN-Acceptgiro is al volop in gebruik. Alle wijzigingen ten opzichte van de oude acceptgiro vindt u hier: IBAN-Acceptgiro (pdf)

Af- en Bijschrijvingen

De tekst van af- en bijschrijvingen op uw bankafschriften, in Mijn ING en in de Mobiel Bankieren App kan afwijken van wat u gewend bent. Zo wordt in plaats van een rekeningnummer, het IBAN vermeld. En ziet u bijvoorbeeld bij een incasso in de omschrijving ook het machtigingsnummer, evenals een BIC (bankcode) en het incassant-ID van de organisatie die bij u geld incasseert. Per bank kan de omschrijving verschillen.

Betaalpas

Op uw Betaalpas staat bij ‘Geldig t/m’ een datum. Ruim vóór die datum ontvangt u uw nieuwe Betaalpas met uw IBAN. Tot die tijd kunt u met uw huidige Betaalpas gewoon blijven pinnen in winkels en bij geldautomaten.

Terugboeken of blokkeren van een incasso

Met de komst van het IBAN zijn er binnen Europa ook nieuwe richtlijnen afgesproken voor het incasso. Zo is het terugboeken van een onterecht incasso eenvoudiger en zijn er nieuwe mogelijkheden om incasso’s te blokkeren. In Mijn ING kunt u uw incasso-opdrachten bekijken: Log in op Mijn ING. Onderaan bij ‘Alles in Mijn ING’ klikt u bij ‘Betalen’ op ‘Incasso’s’.

Overal in Europa één manier van betalen

Door te betalen met het IBAN (International Bank Account Number), maakt het niet meer uit of u nu geld in euro’s overmaakt naar iemand in Nederland of elders in Europa. Zo kunt u makkelijker de huur van een auto in Spanje betalen. Of kunt u zich rechtstreeks laten incasseren voor de maandelijkse energierekening van uw huisje in Zweden. Overal geldt dezelfde manier van betalen, één Europese betaalmarkt dus. Alle 34 landen die binnen SEPA (Single Euro Payments Area) vallen, gebruiken het IBAN als rekeningnummer.

Betalen buiten Europa

Wilt u betalen in vreemde valuta of wilt een bedrag in euro’s overmaken naar iemand buiten Europa? Dan kunt u kiezen voor de wereldbetaling. De BIC van de ING is INGBNL2A.

Geweigerd incasso

In het overzicht van uw incasso-opdrachten kunt u ook zien dat een incasso is geweigerd. Dit kan verschillende redenen hebben:
  • Bijvoorbeeld omdat u op de momenten dat wij het incasso van uw rekening probeerden af te boeken, niet voldoende saldo had op uw rekening. In de omschrijving staat dan bij ‘Reden’: ‘Onvoldoende saldo’. We raden u aan contact op te nemen met de betreffende organisatie om te bespreken hoe u het verschuldigde bedrag alsnog kunt betalen.
  • Een andere mogelijkheid is dat de organisatie die bij u geld probeert te innen, het incasso niet op de juiste manier bij de bank heeft aangeboden. In de omschrijving staat dan bij ‘Reden’ bijvoorbeeld: ‘Incasso contract niet bekend’ of ‘Geannuleerd door incassant’. De incassant (het bedrijf dat geld probeert te innen) zal dit zelf moeten herstellen. Het kan zijn dat het incasso dan op een afwijkende dag wordt aangeboden.
  • Het incasso-overzicht vindt u in Mijn ING: Log in op Mijn ING. Onderaan bij ‘Alles in Mijn ING’ klikt u bij ‘Betalen’ op ‘Incasso’s’.

Hulp nodig?

Deel deze pagina