Economische berichten

Uit eten gaan kost consument gemiddeld 30 euro per persoon

Amsterdam, 1 april 2015 – Uit eten gaan: voor sommigen is het heel gewoon. Zo gaat een kwart van de consumenten minimaal 1 keer per maand naar een restaurant. Toch is er een grote groep mensen die zelden buiten de deur eet. Eén op de tien consumenten gaat zelfs nooit uit eten. Gemiddeld geven consumenten 30 euro per persoon uit in een restaurant. Door slim gebruik te maken van acties kunnen consumenten besparen op hun restaurantrekening. De meerderheid maakt dan ook weleens gebruik van kortingsacties als ze buiten de deur gaan eten. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 65.100 respondenten.

Eén op de tien gaat nooit uit eten

Eten buiten de deur is voor sommige consumenten inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden. Zo gaat één op de vier consumenten minimaal 1 keer per maand naar een restaurant. Een kleine groep van 4% is zelfs wekelijks in een restaurant te vinden. Ook dit paasweekend kiest 15% van de consumenten ervoor niet thuis te gaan koken, maar in een restaurant van een Paasmaaltijd te genieten. Meer dan de helft van de ondervraagden gaat zelden of nooit uit eten. Bijna de helft van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag (47%) zegt slechts een enkele keer per jaar buiten de deur te eten. En één op de tien gaat zelfs helemaal nooit.

Gemiddeld 30 euro per persoon

De uitgaven aan een hapje en een drankje kunnen per restaurantbezoeker flink verschillen. Eén op de zes slaagt erin de kosten van een etentje buiten de deur beperkt te houden tot minder dan 20 euro per persoon. Een even grote groep consumenten geeft minimaal het dubbele uit: 40 euro of meer. De meeste consumenten zitten hier echter tussen in: gemiddeld besteden consumenten zo’n 30 euro per persoon in een restaurant.

Meerderheid maakt gebruik van kortingsacties

Veel zaken bepalen uiteindelijk hoe hoog de restaurantrekening per persoon uitvalt: het soort keuken, de kwaliteit van het eten, de locatie van het etablissement, de service, de concurrentie en natuurlijk de hoeveelheid bestelde gerechten en drankjes. Kortingsacties kunnen consumenten helpen de kosten van een etentje te drukken. Zo zijn er talloze websites (bijvoorbeeld groupon.nl, socialdeal.nl, dailydinnerdeals.nl of dinerprikkels.nl) waar consumenten soms flinke kortingen kunnen krijgen. In veel steden zijn er bovendien jaarlijks restaurantweken, waarin consumenten tegen een vast bedrag in allerlei restaurants kunnen dineren. Een meerderheid van de consumenten heeft de weg naar dit soort kortingsacties inmiddels gevonden: 55% maakt er weleens gebruik van. Een kleine groep van 2% gaat zelfs nooit uit eten zonder kortingsactie.

Hoge restaurantdichtheid in Amsterdam en Maastricht, laag in Tilburg en Zwolle

De meeste consumenten (79%) zijn tevreden met het restaurantaanbod in hun omgeving. Ze geven aan voldoende of ruim voldoende keuze te hebben. Eén op de acht (12%) zegt juist onvoldoende keuze te hebben. Met name in kleinere dorpen zijn de keuzemogelijkheden soms beperkt. De meeste restaurants zijn immers daar te vinden waar veel mensen wonen: in de grote steden. Steden onderling verschillen wel qua restaurantaanbod. Zo zijn er in Tilburg, Dordrecht en Zwolle minder dan 6 restaurants per 10.000 inwoners. Maastricht is met 13 restaurants per 10.000 inwoners meer dan twee keer zo goed bedeeld. Amsterdam voert de lijst aan, met 14 restaurants per 10.000 inwoners. Een belangrijke reden voor deze verschillen is het toerisme. Zo trekken Amsterdam en Maastricht relatief veel toeristen, waardoor ook het aanbod van eetgelegenheden voor de inwoners breed is.
© 2015 ING Economisch Bureau

Contact

Deel deze pagina